Live Bands & Events @ Cowboy Up

Check out our info page for sleeping arrangements in the close neighborhood here

 

Zaterdag/saturday 17 november 2018: The Henhouse Prowlers (USA) @ 21u30/9.30pm (Bluegrass)

Prowlers coming back home away from home for a killer show.

*On stage, the group’s enthralling performances give audiences a sense of how much they love what they do; while on record, their collective life experiences through songwriting and intricate instrumentation. While bluegrass is the undeniable foundation of the Prowler’s music, the band manages to bend and squeeze the traditional form into a sound of their own. With over 175 shows a year, the quartet has managed to tour more than 25 countries, often traditional American music has never been. Tours in Siberia or the Middle East have not been uncommon since the Prowlers started working as cultural ambassadors with the US State Department in 2013. These global experiences have pushed the band in new directions musically, with songs from Africa and Asia on several albums, but they have also moved the group to start an educational outreach program for both school children and festival-goers alike.

*Op het podium geven de meeslepende uitvoeringen van de groep het publiek een idee van hoeveel ze houden van wat ze doen; tijdens het opnemen van hun collectieve levenservaringen door middel van songwriting en ingewikkelde instrumentatie. Terwijl bluegrass de onmiskenbare basis is van de muziek van de Prowler, slaagt de band erin de traditionele vorm te buigen en samen te persen tot een eigen geluid. Met meer dan 175 shows per jaar is het kwartet erin geslaagd om meer dan 25 landen te touren, vaak is traditionele Amerikaanse muziek nooit geweest. Tours in Siberië of het Midden-Oosten zijn niet ongewoon sinds de Prowlers in 2013 als culturele ambassadeurs bij het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zijn gaan werken. Deze wereldwijde ervaringen hebben de band muzikaal nieuwe kant op geduwd, met liedjes uit Afrika en Azië op verschillende albums, maar ze hebben ook de groep verplaatst om een educatief outreach-programma te starten voor zowel schoolkinderen als festivalgangers.

https://www.henhouseprowlers.com/


Zondag/sunday 18 november 2018: JP Harris & The Tough Choices (USA) @ 15u30/3.30pm (Honky-Tonk)

*In today’s musical culture, the word “authenticity” has pretty much lost all meaning. What used to represent something bona fide and true is now just watered-down marketing speak, stamped onto press releases without a second thought. Born in Montgomery, Alabama in 1983, JP Harris doesn’t fancy himself so much a musician as he does a carpenter who writes country songs. After finishing the eighth grade, he boarded a Greyhound in the middle of an early summer night, and scarcely looked back. He traveled the country, often alone, hitchhiking and hopping freight trains while making his living as a farm laborer, shepherd, woodsman, and carpenter, among many other titles. Still an in-demand carpenter to this day, Harris has been writing and performing country music for nearly a decade now, releasing his debut album, I’ll Keep Calling, in 2012. He followed that album with Home Is Where the Hurt Is in 2014, which only saw his star rise both among country fans and critics at major outlets like Rolling Stone. JP was also referenced by Eagles front man Don Henley in a 2015 interview with Hey Reverb as making “thoughtful, authentic music.” With his forthcoming album “Sometimes Dogs Bark at Nothing,” he’s back after a four- year hiatus to remind folks what a lifetime dedicated to country music really looks and sounds like. Sure to please fans of his hardscrabble earlier work, this new release also finds the acclaimed songwriter and vocalist stretching himself musically and personally. It was one of the tougher albums Harris has put together, with a disappointing few false starts that would eventually yield a fruitful situation from which he could work.

*In de hedendaagse muziekcultuur heeft het woord “authenticiteit” vrijwel alle betekenis verloren. Wat vroeger bonafide en waar was, is nu gewoon verwaterde marketing, zonder een moment na te denken over persberichten. JP Harris, geboren in Montgomery, Alabama in 1983, vindt zichzelf niet zo leuk als een timmerman die countrynummers schrijft. Nadat hij de achtste klas had afgemaakt, stapte hij halverwege een vroege zomeravond in een Greyhound en keek nauwelijks achterom. Hij reisde door het land, vaak alleen, liftend en hoppend goederentreinen terwijl hij leefde als een landarbeider, herder, houthakker en timmerman, naast vele andere titels. Nog steeds een gevraagde timmerman tot nu toe, Harris schrijft en voert al bijna tien jaar country-muziek en brengt in 2012 zijn debuutalbum I’ll Keep Calling uit. Hij volgde dat album met Home Is Where the Hurt Is in 2014, die alleen zijn ster zag stijgen, zowel bij countryliefhebbers als bij critici bij grote verkooppunten zoals Rolling Stone. JP werd ook genoemd door Eagles frontman Don Henley in een interview in 2015 met Hey Reverb als het maken van “doordachte, authentieke muziek.” Met zijn aanstaande album “Sometimes Dogs Bark at Nothing,” is hij terug na een vier jaar durende hiatus om mensen eraan te herinneren wat een leven gewijd aan countrymuziek ziet er echt uit en klinkt als. Zeker om fans van zijn hardscrabble eerder werk te plezieren, vindt deze nieuwe release ook de veelgeprezen songwriter en vocalist die zich muzikaal en persoonlijk uitrekt. Het was een van de hardere albums die Harris heeft samengesteld, met een teleurstellende paar valse starts die uiteindelijk een vruchtbare situatie zouden opleveren waaruit hij zou kunnen werken.

https://www.ilovehonkytonk.com/home

——————————————————————————————————————————————————————————–

 

 

 

 

 

 

——————————————————————————————————————————————————————————–

Vrijdag/friday 23 november 2018: Gordie Tentrees & Jaxon Haldane (CAN) @ 21u30/9.30pm (Canadian Folk/Roots Music)

*After 548 concerts in 11 countries since coming together in 2014 including Celtic Connections (Glasgow, Scotland) and National Folk Festival (Canberra, Australia) Gordie Tentrees & Jaxon Haldane release their debut album. A collection of songs dropping Mar. 2-2018 worldwide on European label Greywood records featuring Haldane/Tentrees co-writes “Armand, Junior”, Fred Eaglesmith/ Tentrees “Craft Beards & Man Buns”, a Tommy Womack/Will Kimbrough cover “I Don”t Have a Gun” as well as Willie P Bennett classic Willie’s Diamond Joe. It was recorded with renowned engineer/producer Scott Franchuk (Corb Lund/CKUA) over 5 nights in Western Canada “live” for an audience. The idea for a live record was inspired by audience members repeatedly asking for a record that sounded like the live experience Gordie & Jaxon were producing each night. Together with 10 instruments -banjo, dobro, cigar box guitars, musical saw, acoustic guitar, porch board bass, harmonica, snare tam & mandolin, brotherly harmonies and  masterful storytelling they arrived  after years of performing in other bands with a combined 15 records between them. The album’s first track “Armand” was influenced by the death of the radical Dutch protest singer, and their first co-write while on tour in the Netherlands the day he died. “29 Loads of Freight” was the title track of Gordie’s first record in 2004 inspired by his songwriting hero Fred Eaglesmith, which coincidently leads to ‘Craft Beards & Man Buns” co-written by Eaglesmith & Tentrees in 2017 after discussing the desire to inform and encourage the millennial generation to check itself. “Junior” another Haldane/Tentrees tune was derived from the plight every musician faces in the battle between the road and family, something they both work hard to balance. For both Gordie and Jaxon growing up in the Canadian roots music scene, legendary songwriters Fred Eaglesmith and Willie P Bennett provided stirring examples of music that influenced them, eventually developing mentoring friendships that led to Jaxon’s exquisite take on “Willie’s Diamond Joe”, Haldane also produced the last known Willie P Bennett record before he passed in 2008. Digging back into past records “Holy Moly”, ‘Sideman Blues” “Bottleneck to wire” were given new life on GRIT, punctuated by the earnest tongue in cheek love song “Lost” inspired by Tentrees recent marriage to his wife. In keeping with the  initial plan to record songs from each concert that contained magic they included ‘I Don’t Have a Gun” a Tommy Wommack/Will Kimbrough cover that just “cooked” after hearing it played back, as well as including clever road song “Wasted Moments” an ode to Tentrees favorite near death moments while touring.

*Na 548 concerten in 11 landen sinds de samenkomst in 2014, waaronder Celtic Connections (Glasgow, Schotland) en National Folk Festival (Canberra, Australië) brengen Gordie Tentrees en Jaxon Haldane hun debuutalbum uit. Een verzameling nummers die 2-20-20 maart wereldwijd laat vallen op platen van het Europese label Greywood met Haldane / Tentrees co-schrijft “Armand, Junior”, Fred Eaglesmith / Tentrees “Craft Beards & Man Buns”, een Tommy Womack / Will Kimbrough cover “I Don “t Have a Gun” evenals Willie P Bennett klassiek Willie’s Diamond Joe. Het werd opgenomen met de beroemde ingenieur / producent Scott Franchuk (Corb Lund / CKUA) gedurende 5 nachten in West-Canada “live” voor een publiek. Het idee voor een live-album is geïnspireerd op het feit dat kijkers herhaaldelijk om een ​​album vroegen dat klonk als de live-ervaring die Gordie & Jaxon elke avond produceerden. Samen met 10 instrumenten -banjo, dobro, sigarenkistgitaren, musical saw, akoestische gitaar, basboard bas, harmonica, snare tam & mandolin, broederlijke harmonieën en meesterlijke vertelkunst kwamen ze na jaren van optreden in andere bands met een gecombineerde 15 records tussen hen. De eerste track “Armand” van het album werd beïnvloed door de dood van de radicale Nederlandse protestzanger en hun eerste co-write tijdens een tournee door Nederland op de dag dat hij stierf. “29 Loads of Freight” was de titeltrack van Gordie’s eerste plaat in 2004, geïnspireerd door zijn songwritingheld Fred Eaglesmith, die in 2017 samenviel met ‘Craft Beards & Man Buns’, mede geschreven door Eaglesmith & Tentrees na bespreking van de wens om te informeren en moedig de duizendjarige generatie aan om zichzelf te controleren. “Junior” een ander Haldane / Tentrees-nummer is afgeleid van de benarde situatie waarin elke muzikant zich bevindt in de strijd tussen de weg en het gezin, iets waar ze allebei hard voor werken. Voor zowel Gordie en Jaxon die opgroeiden in de Canadese rootsmuziekscène, leverden de legendarische songwriters Fred Eaglesmith en Willie P Bennett opwindende voorbeelden van muziek die hen beïnvloedde, en ontwikkelden ze uiteindelijk mentoring-vriendschappen die leidden tot Jaxons prachtige kijk op “Willie’s Diamond Joe”, Haldane ook produceerde het laatst bekende Willie P Bennett-album voordat hij in 2008 voorbijging. Teruggrijpen naar eerdere platen “Holy Moly”, “Sideman Blues” “Bottleneck to wire” kreeg nieuw leven op GRIT, onderbroken door de oprechte tong in Wang Love Song ” Verloren “geïnspireerd door het recente huwelijk van Tentrees met zijn vrouw. In overeenstemming met het oorspronkelijke plan om nummers van elk concert met magie op te nemen, bevatten ze ‘Ik heb geen pistool’, een Tommy Wommack / Will Kimbrough cover die net “gekookt” was nadat hij het had horen spelen, en inclusief slimme wegen. lied “Wasted Moments” een ode aan Tentrees favoriete momenten van dood nabij tijdens het touren.

https://www.facebook.com/GordieTentrees/


Woensdag/wednesday 12 december 2018: Kody Oh (from The Calamity Cubes) & Goiatz Dutto (from Moonshine Wagon) (USA/SPAIN) @20u30/8.30pm (Roots Music)

Last minute show because these boys are like family to everyone at Cowboy Up. Will be surprisingly good. Just be here and all welcome!

 

 

 

 

 

——————————————————————————————————————————————————————————–

Zondag/sunday 10 februari/february 2019: Bamboozle (UK) @ 15u30/3.30pm (Rockabilly/Western Swing/RocknRoll)

Back for second time on our stage

*Bamboozle is an English rock/retro swing band, formed in Canterbury, Kent in 2016. It was founded by guitarist and songwriter of The Keytones, Jim Knowler (guitar/vocals), and Singer/Double Bass Player, Serena Sykes (bass/vocals), as a project following the break-up of The Keytones. The group got its name from a football report, when Jim, (an avid Arsenal supporter), read that one player Bamboozled the opposition with a stylish move. Prior to the recording of Bamboozle’s 2016 debut EP Red Right Hand, pedal steel guitarist Dave Kirk (steel/vocals), formerly of The Ian Highland band and drummer Shaun o’Keeffe (drums/vocals), formerly of The Keytones both joined to complete the line up. The band initially performed in Kent, UK but quickly expanded to performing throughout the UK and Europe. O’Keefee left the band in early 2017, to be replaced by Darrell Higham’s long-term drummer, Les Curtis (drums/vocals). Their debut EP featured two original songs by Knowler, which quickly became popular tunes in the bands set, and soon after, Sykes also began writing, debuting her song-writing career with the well-received, ‘Daddy’s Girl’. The band headlined at Twinwood Festival, Feel The 50’s and Vlissingen Vintage Festival in 2017 and have performed at many notable venues. They are currently managed by Meredith Cork of Yellow Brick Music, who was the founding manager of the band Garbage, and represented Butch Vig, Womak and Womak, Jimmy Miller, Glen Matlock, Right Said Fred and many more. Bamboozle are known for their exiting, upbeat music and Sykes’ double bass stunts during performances.

*Bamboozle is een Engelse rock / retro swing band, opgericht in Canterbury, Kent in 2016. Het werd opgericht door gitarist en songwriter van The Keytones, Jim Knowler (gitaar / zang) en Singer / Double Bass Player, Serena Sykes (bas / zang) ), als een project na het uiteenvallen van The Keytones. De groep ontleent zijn naam aan een voetbalverslag, toen Jim (een fervent voorstander van Arsenal) las dat één speler Bamboozled de oppositie met een stijlvolle zet liet zien. Voorafgaand aan de opname van Bamboozle’s 2016 debuut EP Red Right Hand, voegde pedal steel gitarist Dave Kirk (staal / zang), voorheen van de Ian Highland band en drummer Shaun o’Keeffe (drums / zang), voorheen van The Keytones zich bij elkaar om te voltooien de opstelling. De band trad aanvankelijk op in Kent, VK, maar breidde zich snel uit naar optredens in het Verenigd Koninkrijk en Europa. O’Keefee verliet de band begin 2017, om te worden vervangen door de langdurige drummer van Darrell Higham, Les Curtis (drums / zang). Hun debuut-ep bevatte twee originele songs van Knowler, die al snel populaire nummers werden in de bands set, en kort daarna begon Sykes ook te schrijven, waarmee ze haar songschrijfcarrière begon met het goed ontvangen ‘Daddy’s Girl’. De band speelde in 2017 op Twinwood Festival, Feel The 50’s en Vlissingen Vintage Festival en trad op op vele opmerkelijke locaties. Ze worden momenteel beheerd door Meredith Cork van Yellow Brick Music, die de oprichter was van de band Garbage, en vertegenwoordigde Butch Vig, Womak en Womak, Jimmy Miller, Glen Matlock, Right Said Fred en nog veel meer. Bamboozle staat bekend om hun opwindende, vrolijke muziek en Sykes ‘contrabasstunts tijdens uitvoeringen.

https://www.bamboozlehq.co.uk/


Zaterdag/saturday 2 maart/march 2019: Nathan Kalish (USA) @21u30/9.30pm (American Roots Music)

*Growing up with a father who worked as an evangelical missionary, Kalish was born in Milwaukee but bounced around such far-flung places as Germany and the Czech Republic. Though his access to music was limited by his parents, that footloose lifestyle stayed with him as he shuffled between homes in Chicago, Grand Rapids, Michigan, and Nashville, among others. After a stint as a hired hand with the Deadstring Brothers, Kalish – broke and homeless – set out on his own, living and touring out of his van without hardly enough money for tolls. On track to play 250 shows in 2018, he self-released I Want to Believein April, which he recorded with Dave Beeman (Pokey LaFarge). The LP is a single-minded, songwriterly collection of folk, Americana and country that dips its toes into the waters of alternative rock and psychedelia. He Says: “That nomadic lifestyle is what I was raised with. I went to three, four schools in one year. I got used to changing friends and meeting new people. Traveling just came naturally to me. I like New York and Seattle, and even L.A. But the real stuff of the country is in the middle, and there’s so much of it that people forget about it. I love going to weird places like North Dakota and to pretty places like Montana, and even to Texas. I guess I’d say I’m from the Midwest, but I’d have a hard time identifying with being from anywhere. America’s gotten so weird in the last few years that it’s gotten hard for me to figure out what’s going on anywhere here. I have a hard time fitting in anywhere. I think I always will.” “My Best” articulates Kalish’s wandering spirit, and rolls along with an easy vocal delivery before an otherworldly spiraling solo.

*Kalish groeide op met een vader die als een evangelische missionaris werkte. Kalish werd geboren in Milwaukee maar stuiterde rond zulke afgelegen plekken als Duitsland en de Tsjechische Republiek. Hoewel zijn toegang tot muziek beperkt was door zijn ouders, bleef die footloose levensstijl bij hem terwijl hij schuifelde tussen huizen in onder andere Chicago, Grand Rapids, Michigan en Nashville. Na een huurperiode als huurling bij de Doodstekenbroeders, ging Kalish – brak en dakloos – op eigen benen en woonde en reisde hij uit zijn busje zonder nauwelijks genoeg geld voor tol. Op het goede spoor om in 2018 250 shows te spelen, bracht hij zelf I Want to Believein April uit, die hij opnam met Dave Beeman (Pokey LaFarge). De LP is een single-minded, songwriterly verzameling van folk, Americana en country die zijn tenen onderdompelt in de wateren van alternatieve rock en psychedelia. Hij zegt: “Met die nomadische levensstijl ben ik opgevoed. Ik ging naar drie, vier scholen in één jaar. Ik raakte gewend aan het veranderen van vrienden en het ontmoeten van nieuwe mensen. Reizen kwam gewoon vanzelf bij mij. Ik hou van New York en Seattle, en zelfs L.A. Maar de echte dingen van het land liggen in het midden en er is zoveel dat mensen het vergeten. Ik ga graag naar rare plekken zoals North Dakota en naar mooie plaatsen zoals Montana en zelfs naar Texas. Ik denk dat ik zou zeggen dat ik uit het Midden-Westen kom, maar het zou moeilijk zijn om me te identificeren met overal vandaan te zijn. Amerika is de afgelopen jaren zo raar geworden dat het moeilijk voor me is geworden om erachter te komen wat hier allemaal gebeurt. Ik vind het moeilijk om overal bij te passen. Ik denk dat ik dat altijd zal doen. “” Mijn beste “articuleert de rondzwervende geest van Kalish, en rolt mee met een gemakkelijke vocale levering voor een bovenaardse spiraalvormige solo.

https://www.facebook.com/nathankalishandthelastcallers/


Zondag/sunday 16 juni 2019: The Barnstompers (NL) @ 15u30/3.30pm (Country/Swingbilly)

  • *The authentic music of the Barnstompers is based on the late 40s , 50’s traditional American Country-Boogie, Western-Swing, Honky Tonk and Rockabilly. Due to their vast repertoire the Barnstompers is a very versatile band with a original choice of songs. A combination of fine musicianship, danceable rhythm and strong vocals make them quite an exciting band. The band enjoys popularity both at home in the Netherlands and abroad. Shows in Belgium, Germany, England, France, Italy, Norway, Spain, Wales, Sweden, Switzerland, Ireland, Finland, Austria, Greece, Croatia, Denmark and a couple of successful Californian tours are witness to the fact that they are a much requested band in many parts of the world. Alongside the regular Barnstompers shows they did multiple successful tours and one offs with rockabilly legends of the 50s, including Sid King & Brother Billy, Sonny Fisher, Joe Clay, Lew Williams and Rudy Grayzell. The Barnstompers also back up contemporary singers in the Rockabilly/Country field, such as Charlie Thompson, Ronnie Hayward and Junior Marvel.

*De authentieke muziek van de Barnstompers is gebaseerd op de late jaren 40, 50’s traditionele Amerikaanse Country-Boogie, Western-Swing, Honky Tonk en Rockabilly. Vanwege hun uitgebreide repertoire is de Barnstompers een zeer veelzijdige band met een originele keuze aan liedjes. Een combinatie van goed muzikaal vakmanschap, dansbaar ritme en sterke vocalen maken ze een behoorlijk opwindende band. De band geniet van zowel thuis in Nederland als in het buitenland populariteit. Shows in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Spanje, Wales, Zweden, Zwitserland, Ierland, Finland, Oostenrijk, Griekenland, Kroatië, Denemarken en een paar succesvolle Californische tours getuigen van het feit dat ze een veel zijn gevraagde band in vele delen van de wereld. Naast de reguliere Barnstompers-shows deden ze meerdere succesvolle tours en one-offs met rockabilly-legendes uit de jaren 50, waaronder Sid King en Brother Billy, Sonny Fisher, Joe Clay, Lew Williams en Rudy Grayzell. De Barnstompers ondersteunen ook hedendaagse zangers in het Rockabilly / Country-veld, zoals Charlie Thompson, Ronnie Hayward en Junior Marvel.

Home

http://barnstompers.com/

Rune Hauge released his first album (The One You Need) in 1995. It earned him critical acclaim from all over Norway, and in 1999, “Taxi” was released as a strong follow-up album. Both releases shows that Rune Hauge spans the range of acoustic music from straight-ahead bluegrass to jazz-influenced new acoustic music to songwriter-oriented folk.